آتشفشان «لاپالما» پس از ۳ ماه ویرانگری آرام گرفت

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پایان فوران آتش‌فشان را «بهترین هدیه کریسمس» خواند

روز کریسمس پایان فوران آتشفشان در جزیره لا‌پالمای اسپانیا رسما اعلام شد‌.

نزدیک به ۱۰۰ روز گدازه‌افشانی تقریبا بی‌وقفه این آتشفشان چنان به دارایی‌ها و اقتصاد محلی لطمه زد که بر زندگی هزاران نفر اثر منفی گذاشت.

آتشفشان کومبره ویه‌ها (Cumbre Vieja) پس از شروع فوران در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) در ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) ناگهان خاموش شد. بااین‌حال مقام‌ها تا روز شنبه (۴ دی) به دلیل احتیاط از هرگونه اعلام رسمی توقف آن خودداری کردند.

خولیو پرز، رئیس امنیت منطقه‌ای جزایر قناری گفت: «آنچه را امروز می‌خواهم بگویم می‌توان تنها با چهار کلمه بیان کرد: فوران به پایان رسید.»

آقای پرز گفت: «این فقط حس شادی یا رضایت نیست – حسی است که به وصف درنمی‌آید. احساس آرامش است و امید. چون حالا می‌توانیم دست‌به‌کار شویم و بر کار بازسازی تمرکز کنیم.»

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پایان فوران آتش‌فشان را «بهترین هدیه کریسمس» خواند.

او روز شنبه (۵ دی) در توییتر به زبان اسپانیایی نوشت: «به همکاری خود با همه نهادها برای احیای مجدد جزیره شگفت‌انگیز لا‌پالما و ترمیم آسیب‌های وارده ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریا خوزه بلانکو، مدیر موسسه نشنال جئوگرافیک در جزایر قناری گفت: همه شاخص‌ها نشان از آن دارد که فوران آتش‌فشان به پایان رسیده است.

کارمن دل فرسنو از بخش نظارت بر آتشفشان موسسه نشنال جئوگرافیک، اوایل ماه اکتبر در مصاحبه با رویترز گفته بود هیچ راهی برای پیش‌بینی مدت‌زمان فوران وجود ندارد.

سرازیر شدن سنگ‌های مذاب از دامنه کوه باعث نابودی خانه‌ها، کلیساها و همچنین مزارع موز شد که تقریبا نیمی از اقتصاد این جزیره را تشکیل می‌دهد.

حدود هفت هزار نفر از جمعیت حدود ۸۳ هزارنفری لا‌پالما مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. از آن زمان بسیاری از آن‌ها به خانه‌هایشان بازگشته‌اند، اما بنا به گزارش‌های رسیده بسیاری از خانه‌ها هنوز از خاکستر پوشیده شده‌اند.

بر اساس آمار نهایی سازمان فوریت‌ها گدازه‌ها حدود سه هزار ملک را  تخریب کردند و هم‌اکنون مساحتی برابر با ۱۲۱۹ هکتار را پوشانده‌اند.

آقای پرز گفت دولت این مجمع‌الجزایر، میزان خسارت‌های ساختمانی و زیرساختی را بیش از ۹۰۰ میلیون یورو ارزیابی کرده است.

درحالی‌که طی چند هفته اول برخی از پروازها لغو شدند یا تغییر مسیر دادند، پس‌ازآن سفر به جزیره تا حد زیادی به روال عادی خود برگشته بود، اگرچه بوستان ملی آتشفشان هنوز تعطیل است و دسترسی به مناطق خاصی از جزیره محدود شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان